Van-e azonnali gyógyír az oktatási rendszer felemásságaira? Mit tudsz te tenni még ebben a tanévben, hogy minden gyerek sikeressé válhasson az iskolátokban?
Ez a rövid összefoglaló egyrészt tömören emlékeztet, hogy mik a legakutabb gondok a mai oktatással világszerte. Másrészt négy pontba besűríti, szerintünk mi is lehetne az iskola célja a 21. században. Végül – és terjedelmében ez a Kiáltvány leghangsúlyosabb része –egy azonnal alkalmazható, világos technikát is mutat, ami az első lépés lehet minden iskolában, ahol a pedagógusok és a szülők másokkal szívesen együttműködő, sikeres gyerekeket szeretnének nevelni – már ma.
A Közbigyó projekt tulajdonképpen egy végtelenül egyszerű ötlet: a Közbigyó projekt idejére kerüljön a gyerekek kezébe a vezetés, adjunk nekik autonómiát. Had’ foglalkozzanak most azzal, amit a legjobban szeretnének. Had’ éljék meg ezen keresztül a siker négyesét:
Ezt a négyest a tiszta célok, az együttműködés, valamint a támogatás, megerősítés légköre hatja át. Ez utóbbiak biztosítása a pedagógusok és a szülői mentorok feladata. Ez a fajta élményszerű fejlesztés a kompetencia érzését növeli minden résztvevő gyerekben. Azt pedig tudjuk, hogy a kompetencia érzése minden hatékony tanulás alapja.
Gandhi mondta, hogy „légy magad a változás, amit látni szeretnél a világban.” A Közbigyó projekt ilyen értelemben maga a változás, mert az ethosza, hogy „az erősségekre építünk,” és „egyedül nem megy, és nem is érdemes.” Az együttműködés áthatja az egész folyamatot. Az egyes projekteket a csoportok, csoportmunkában hozzák létre, de már maga a projektnek a beindítása is az iskolában: a pedagógusok-szülők-gyerekek hármasának sokdimenziós együttműködését (és egyben igen aktív, nyílt kommunikációját) kívánja. További tapasztalatunk, hogy a Közbigyónak köszönhetően a gyerekek rövid idő alatt óriásit tudnak az erősségeikre építve pozitív irányba változni, hiszen a gyermek a közbigyós részvétele alatt teljesen újra tudja definiálni illetve pozicionálni magát a közösségben!
Mielőtt fejcsóválva itt be is csuknád ezt az összefoglalót, mert a „sikeres” szó esetleg ellenérzéseket vált ki benned… Mert „siker” alatt az anyagi elismerést, vagy a hírnevet, esetleg a hatalmat érted, és ezt a célt, hogy legyen minden gyermekünk sikeres, túl szűk látókörűnek, ellentmondásosnak, felületesnek vagy leegyszerűsítőnek találod… Így van? Ez esetben had’ javasoljak a sikernek egy sokkal átfogóbb, holisztikusabb megközelítését. Tekinthetnénk sikeresnek azt az embert, aki munkájában és élete minden területén egyszerre négy szempontból sikeres[1]:
![]() |
Ábra: A siker négyese: kiteljesedem és önmagam lehetek, értéket teremtek, szeretem amit csinálok, munkámból jól megélek. (Eredeti, angol változat ©2018 Ryan Eliason) |
Ez már tetszik? Vonzónak találod ezt a célt, hogy te is és gyermekeink is, ebben az értelemben mindannyian sikeresek legyünk?
Ryan Eliason egy négy részre osztott gördülő kerékkel írta le ezt a négyest, ahol mind a négy elemnek egyszerre és azonos arányban jelen kell lennie, hogy „vidáman guruljon a szekér”! Mi történik, ha nincs kiegyenlítve a kerék? Hogy csak a legkézenfekvőbb példákat említsük: hiába keresek sokat, ha közben azt élem meg, hogy nem szeretem, amit csinálok; vagy azt érzem, hogy közben a lelkem haldoklik, nem fejlődök. Vagy hiába vagyok zseniális feltaláló ill. festőművész, ha a műveim a fiókomban vagy a műtermemben porosodnak, senki nem értékeli vagy meg sem ismeri: nem vagyok sikeres. Ha pedig elveszek az „én-teremtés” útvesztőjében, és nem válik belőle alkotás, ha nem adom tovább: öncélúvá és meddővé lesz az életem. Hasonlóan fájdalmas, ha úgy látom, a munka, amit végzek, inkább rombolja, mint építi a társadalmunkat és nem tudok munkám céljával azonosulni.
A ma iskolája, az oktatás mai gyakorlata nem készíti fel a gyerekeket, hogy sorsukat saját kezükbe véve, megvalósítsák a sikernek ezt a négyesét. Nem gyakorolják be, nem élik meg a sikert: talán meg sem fogalmazódik a siker, mint pozitív cél. Hogy mi a probléma a jelenlegi oktatási rendszerrel? Erről szól a következő rész, amit nyugodtan átugorhatsz, ha a problémák már a füleden jönnek ki. De szívből javaslom, hogy gondold át még egyszer a lentebb felvetett kérdéseket, ha eddig úgy gondoltad, hogy nincs semmi gond, a suli ma a való életre készít fel.
Érdemes megnézni azt a videót, ami bejárta a netet „Mi a gond a mai oktatással?” címmel. A videó 6 terület emelt ki, mi állhat a jelenlegi oktatási rendszerek gyengesége mögött világszerte. Ez a hat terület sajnos Magyarországon is tipikus jellemzője annak, ahogy a gyerekeket oktatjuk. Miközben azért küldjük a gyerekeket iskolába, hogy felkészítsük őket a való életre…
A Közbigyó Projekt egy bármely iskolában bevezethető kifejezetten gyerek-központú esemény-sorozat. Néhány alkalom az iskolában, akár a tanítási időn kívül, amikor a gyerekek 4-5 fős projekt csoportokban dolgozva kitűznek maguknak egy projekt célt és egy mentor szülő támogatásával meg is valósítják azt. Végül egy záróeseményen a projektek bemutatják produktumaikat egymásnak, a pedagógusoknak és a szülőknek.
A Közbigyó a gyerekekből indul ki, és róluk szól. Kezdettől fogva a világos célokra és a gyerekek már meglévő erősségeire épít, bízva abban, hogy a kompetencia érzése bennük a tanulás, a fejlődés vágyát további területekre is bevonzza. A projekt megvalósításának folyamata és a folyamat tudatosítása (a célkitűzéstől, tervezéstől a megvalósításon át a bemutatásig) éppoly fontos a tanulás szempontjából, mint maga a produktum. Egy tervező lap segítségével a csoport maga jelöli ki a célját (megállapodnak, hogy mi lesz a produktum) és maga jelöli ki a célhoz vezető utat és eszközöket. A projekt elkészülte után minden csoport a saját projektjének értékelő lapján összefoglalja a sikerhez vezető utat, lépéseket – a buktatókat és tanulságokat is beleértve. Másrészt, a bemutató eseményen a csoport nem csak a produktummal dicsekszik el, de beszámol a folyamatról is. Ezzel egyidőben sok-sok más projekt bemutatójának is részesei a gyerekek, elismerik egymást és a csoportok egymástól is tanulnak.
A Közbigyó projektben a gyerekek közösen, belső indíttatásból, valamilyen gyakorlati feladatot valósítanak meg, csoportos alkotó folyamat keretében. A betűszó a nagy közös eredményre utal, amibe mindenki azt teszi bele jó szívvel, amije éppen van. A bigyó a gyerekek nyelvén az a valami új, ami még nem volt, de izgalmas és vonzó valami. Közbigyó helyett a felnőttek nyelvén mondhatnánk azt is, hogy”közösen elvégzett,” „közösség-építő,” „a közoktatást színesítő,” „közhasznú” projektekről van szó.
Vegyünk egy, a való életből vett, megtörtént példát. A Közbigyó projektet záró bemutató napon vagyunk, az egyik negyedik osztályban. Két hete kezdődött a gyerekek számára az aktív projekt munka. Ma mutatják be egymásnak a csoportok a produktumaikat. A teremben ülnek a gyerekek szülei is, és érdeklődők más osztályokból. Éppen a „LEGO képsorozat” projekt bemutatóját látjuk. Öt negyedikes fiú meséli el, hogyan készült el a maguk választotta téma, a másfél perces kis animációs filmjük.
A kisfilm történetét maguk találták ki, a helyszíneket és a szereplőket maguk építették LEGO-ból. Ez napokon keresztüli előkészületeket igényelt, beleértve a forgatáshoz megfelelő applikációk megtalálását. Elmondják, hogy órákon keresztül forgattak, minden egyes mozdulati fázist külön felvéve, jó 400 képkockát készítve, ügyelve a jó megvilágításra is. Majd már-már éjszakába nyúlóan vágták össze az animációt… A 9-10 éves fiúk láthatóan büszkék, és alig várják, hogy végre indulhasson a film. Levetítik az animációs filmet, tényleg óriási, precíz, színes ötletekkel és fordulatokkal teli.
A vetítés után a felnőttek megkérik őket, hogy mondják el ismét, mik is voltak a lépések. Ehhez a negyedikes fiúk az értékelő lapjukat használják, onnan „puskázva” sorolják: „1. Megbeszéltük a történetet és LEGO-ból összeépítettük a helyszíneket. 2. Az egyik fiú tabletjét választottuk ki a fényképek elkészítéséhez. 3. Megtaláltuk a megfelelő applikációkat (és mondják is az app-ok nevét). Az egyikkel a fotókat jelenetekké fűztük össze. A másik alkalmazással a legvégén a kész jeleneket, a szövegeket, főcímet, a zoom-olt képeket és a zenét raktuk egybe kész filmmé. Ezt a két applikációt előre letöltöttük. 4. A tabletnek állványt készítettünk, az asztalt rögzítettük. Több száz fényképet készítettünk a történet elmeséléséhez, a megfelelő hátterek beépítésével, a figurák mozgatásával. 5. Az applikációk segítségével összeraktuk a jeleneteket és a szöveget, valamint zenét adtunk hozzá.”
A projekt nagy tapsot kap. A mentor szülő még elmondja, hogy ilyen animációs filmet ő még életében nem csinált, de szerencsére a fiúk közül néhányan hasonlókat (nyilván ennél jóval egyszerűbbet) már igen, úgyhogy a technikai részletekkel nem volt gond… A mentor és a pedagógus megdicséri a csoportot iskolatársaik előtt is a bátor ötletekért és az igazán kitartó és fegyelmezett munkáért.
A projekt résztvevői (az 5 fiú és felnőtt mentoruk), és minden projekt minden résztvevője, további taps közepette az iskola igazgatónőjétől oklevelet kapnak, melyek így néznek ki:
![]() |
![]() |
Az oklevelekre nyilván tudatosan került fel, hogy mire jó a Közbigyó, mik azok a vállalkozói kompetenciák, melyek élményszerű fejlesztését megcéloztuk. Egyben emlékeztetőül is szántuk gyereknek, szüleinek, mentornak és pedagógusnak egyaránt, hogy mi mindent csináltak jól, mi mindent folytassanak, hogy a ráösszpontosítással még egyre jobbak is legyenek benne.
A filmbemutató egyébként nem volt teljesen újdonság a nézők számára. Már hetek óta kerültek fel részletek, fényképek és werkvideók a forgatásról, stb. a projekt nyilvános Facebook csoportjába: https://www.facebook.com/groups/277329706134373/. Ez igaz volt a többi projektre is.
A Facebook digitális felületét tudatosan választottuk arra, hogy a projektek folyamatos dokumentációi oda kerüljenek fel. Szerettünk volna a gyerekeknek jó példát mutatni arra, hogy – megfelelő körültekintéssel, felnőtt vezetéssel, a biztonsági szempontok figyelemben tartásával – egy csoport ezen a közösségi média-felületen, egy honlapnál (vagy például az elektronikus levelezésnél) sokkal rugalmasabb formában segítheti a közös munkát a tervezéstől a megvalósításig, nem beszélve az érdeklődők bevonásáról már az alkotási folyamatban is. Egy-egy csoport együttműködésének könnyítésén túl (hiszen például így mindenki „beleszólhatott” minden feldobott kérdésbe) a Facebook csoport és a Facebook oldal a „külső” érdeklődők informálását és egyben inspirálását támogatja. Az iskola szempontjából, a projektek bemutatása is maga egy projekt. A tervezést, és az alkotó folyamatot is, nem csak a végeredményt dokumentáló fényképek, videók szabad feltöltése révén az iskolai dokumentáció jóval dinamikusabb, tartalmasabb és egyszerűbb lett. A „Közbigyó Projekt” Facebook oldalon minden projektre külön Facebook csoportot is létrehoztunk. A fenti „LEGO képsorozat” példa nem légből kapott. A Bp. XVIII. Bókay Árpád Általános Iskolában a 2017/2018-as tanévben valósult meg ez a projekt az egyik negyedik osztályban, alsóban 42, felsőben további 15 projekttel egyetemben. Ez alsóban 214 gyereket, 55 mentort, felsőben 70 gyereket,15 mentort jelentett.
A Közbigyó Projekt Facebook oldala: https://www.facebook.com/kozbigyoprojekt/
Megtapasztaltuk, hogy a Közbigyó módszer könnyen illeszthető a jelenlegi oktatási rendszerbe is.
Mi mindenképp azon vagyunk, hogy minden olyan iskolában legyen Közbigyó, ahol van legalább néhány lelkes szülő vagy pedagógus, aki mentorálja a projekt csoportot, és van néhány gyerek, aki egy saját közös projekten szeretne együtt dolgozni. Már akár egyetlen osztályban, pár projekttel is elindulhat a Közbigyó. Érdemes elkezdeni már egészen kicsiben is!
Közkinccsé tettük a módszertanunkat, az érdeklődők megtalálnak minket az interneten Közbigyó Projekt néven. Ott vagyunk a legnagyobb közösségi oldalon és van honlapunk is.
Várunk minden ilyen megkeresést és nagyon szívesen segítünk elindítani a helyi Közbigyó projekteket. Ha szeretnéd, ha a gyerekek kipróbálnák a Közbigyó Projektet az iskolátokban, ezeket az egyszerű lépéseket ajánljuk a megvalósításhoz: http://www.kozbigyo.hu/indits-kozbigyo-projektet/
Az elsős osztályokban:
Zenedoboz https://www.facebook.com/groups/1779690152326437/
Madárvár https://www.facebook.com/groups/219427615288267/
Terepasztal https://www.facebook.com/groups/1610191482409418/
Égigérő természet https://www.facebook.com/groups/147337669291440/
Óratorony készítők https://www.facebook.com/groups/1086192248188627/
Sütikészítés (muffin) https://www.facebook.com/groups/156854528350032/
Előadás a Naprendszerről https://www.facebook.com/groups/850059785173694/
Tornabemutató https://www.facebook.com/groups/566228197074798/
Társasjáték készítése https://www.facebook.com/groups/156791668315242/
Természetkiállítás https://www.facebook.com/groups/951526631687673/
Ásványkiállítás https://www.facebook.com/groups/195507381206004/
Építőmesterek (Lego kiállítás) https://www.facebook.com/groups/209993943077941/
Bűvészek https://www.facebook.com/groups/2033372333614299/
Kókuszgolyó kiállítás https://www.facebook.com/groups/159821004677601/
Mixerek – egészséges italok https://www.facebook.com/groups/322682924921354/
Tornászok https://www.facebook.com/groups/334125916995178/
Másodikosok:
Kis cukrászok https://www.facebook.com/groups/1793103510711085/
Ki-kicsoda társas az osztály szereplőivel https://www.facebook.com/groups/2032295210392494/
Madáretető újrahasznosított anyagból https://www.facebook.com/groups/151878375478359/
Szódabikarbóna vulkán https://www.facebook.com/groups/168899707073090/
Kis fodrászok https://www.facebook.com/groups/2060181834222601/
Harmadikosok:
Csokigyár https://www.facebook.com/groups/152502825460361/
Autópálya a kocsmában https://www.facebook.com/groups/1626924904091088/
Vadnyugat (ismeretterjesztés) https://www.facebook.com/groups/268595743679228/
Bonbon kozmetika (szépségszalon és mese) https://www.facebook.com/groups/1687626734649174/
Kultúrfalatozó https://www.facebook.com/groups/205841666828905/
Járműves ügyességi bemutató frissítővel https://www.facebook.com/groups/755453344653218/
Élő társasjáték https://www.facebook.com/g roups/1264694620334833/
Pizza snack box https://www.facebook.com/groups/222021608346817/
Divatlap szerkesztés https://www.facebook.com/groups/333530773808257/
Álomnyalánkságok https://www.facebook.com/groups/155563085149978/
Lego klub https://www.facebook.com/groups/1822624784444069/
Negyedikesek:
Édesség készítés (tiramisu) https://www.facebook.com/groups/166796967303460/
Kísérletek bemutatása https://www.facebook.com/groups/163256230997789/
Weboldal készítés https://www.facebook.com/groups/714594812261684/
Az elsüllyedt hajó – Titanic érdekességek https://www.facebook.com/groups/2023254871263049/
Csillámpóni – Ékszer készítés https://www.facebook.com/groups/263086000894832/
Lego képsorozat https://www.facebook.com/groups/277329706134373/
Interjú készítés https://www.facebook.com/groups/550245415360609/
Bábelőadás az osztálykirándulásról https://www.facebook.com/groups/337187320128002/
Diamond (ékszer készítés és értékesítés) https://www.facebook.com/groups/211171076127579/
Album az állattartásról https://www.facebook.com/groups/173754930016854/
Ötödikesek:
Fortnite dance https://www.facebook.com/groups/172297546823439/
Híradó projekt https://www.facebook.com/groups/214527822471376/
Osztályhonlap https://www.facebook.com/groups/230397094362983/
“Mozdulj ki!” tévéműsor paródia https://www.facebook.com/groups/223053635134865/
Démoni desszertek https://www.facebook.com/groups/761495564049812/
“Virtuális barát” – film https://www.facebook.com/groups/2077470869197815/
“Elfeledett rokonság” film https://www.facebook.com/groups/2022730371299992/
Hatodikosok:
DVD produkció https://www.facebook.com/groups/2074095332807362/
Sütés https://www.facebook.com/groups/196546480952839/
Szuperhősös film https://www.facebook.com/groups/1808730715870134/
Vár makett https://www.facebook.com/groups/476736509410281/
Humoros akciófilm https://www.facebook.com/groups/2117306371825300/
Hetedikesek:
Középkori terepasztal https://www.facebook.com/groups/200135490712151/
Kerti bútorok újrahasznosított anyagokból https://www.facebook.com/groups/1680630355354013/
Strand makett https://www.facebook.com/groups/1887322991300601/
A Közbigyó új minőséget hoz az iskolai kommunikációban és az együttműködésben minden szereplő között. Ahelyett, hogy csak kívülről vagy felülről várnánk a változást az oktatásban, mi az, amit szülőként vagy pedagógusként mi együtt tudunk tenni, lehetőleg azonnal? Mit tudsz te is tenni még ebben a tanévben, hogy másokkal szívesen együttműködő, sikeres gyerekeket neveljünk – már ma?
A csoportos projekt munkában láttuk azt a lehetőséget, hogy élményekre alapozva olyan kompetenciákra tegyenek szert a gyerekek, ami egy XXI. századi sikeres életre készíti fel őket.
Olyan kompetenciákra gondolunk, mint
A Közbigyó projekt egy csoportos projektmunka, melynek során a gyerekek 4-5 fős csoportokba szerveződve, közösen létrehoznak valamit, amit Ők találnak ki, és Ők is valósítanak meg. Minden csoporthoz tartozik egy mentor szülő, aki segíti a csoport munkáját. A projektmunka sikerét támogatja a tervező lap, az értékelő lap és a nyilvános bemutató.
A Közbigyó a legfontosabb iskolai hármasról szól: tanárok, diákok, és szülők együttműködéséről egy különleges oktatási élmény megvalósításáért!
Megtapasztaltuk, hogy a Közbigyó módszer könnyen illeszthető a jelenlegi oktatási rendszerbe is.
Mi mindenképp azon vagyunk, hogy minden olyan iskolában legyen Közbigyó, ahol van legalább néhány lelkes szülő vagy pedagógus, aki mentorálja a projekt csoportot, és van néhány gyerek, aki egy saját közös projekten szeretne együtt dolgozni. Már akár egyetlen osztályban, pár projekttel is elindulhat a Közbigyó. Érdemes elkezdeni már egészen kicsiben is!
Közkinccsé tettük a módszertanunkat, az érdeklődők megtalálnak minket az interneten Közbigyó Projekt néven. Ott vagyunk a legnagyobb közösségi oldalon és van honlapunk is.
Várunk minden ilyen megkeresést és nagyon szívesen segítünk elindítani a helyi Közbigyó projekteket.
Segíts, hogy minél több gyerek tapasztalhassa meg, hogy Közbigyósnak lenni jó!
A program csak akkor tud működni, ha annak költségeit biztosítani tudjuk.
Ezen sokat dolgozunk, de szükségünk van a te támogatásodra is.
Részletek az elábbi linken: https://www.kozbigyo.hu/tamogasd-a-kozbigyot
Mi volt a legjobb a projekt napokban?
Együtt játszhattunk, ehettünk-ihattunk. Megismerkedtünk jobban a számítógép használatával.
Megtanultuk, milyen autómotorok vannak.
Nagyon tetszett a csapatmunka: mindenki tevékenyen részt vett, segítettünk egymásnak. Együtt sokkal többet tudtunk elérni, mint külön-külön tudtunk volna. Jó volt felosztani a feladatokat. Jó volt segíteni egymásnak.
Andris, Ámos, Dávid, Krisztián, Zsombor, Olivér
Számos alkotásról kaptunk képeket. Ezekből néhányat feltöltöttünk ízelítőnek.
1/a Terepasztal projekt
Facebook oldalunk: www.facebook.com/kozbigyoprojekt/
Borbély Péter
borbely.peter@kozbigyo.hu
Fehér Vera
feher.vera@kozbigyo.hu
Neumann-Bódi Edit
bodi.edit@kozbigyo.hu
[1] A sikernek ezt a megközelítését Ryan Eliason környezetvédelmi aktivista ajánlotta.
Ha tetszett, ne felejtsd el megosztani a Facebook-on! Köszi!