Menu

Pedagógusok tapasztalatai

Pedagógusok tapasztalatai

KENDERESI ILDIKÓ PEDAGÓGUS TAPASZTALATAI

SZENTISTVÁNTELEPI ÁLTALÁNOS ISKOLA, BUDAKALÁSZ

A budakalászi Szentistvántelepi Általános Iskolában a 2018/2019. tanév óta közbigyóznak gyerekek, szülők, pedagógusok. Kenderesi Ildikó, akkor egy negyedikes osztály osztályfőnökeként, egy újságcikket olvasva jutott el honlapunkra https://www.kozbigyo.hu/indits-kozbigyo-projektet/ és próbálta ki osztályával a Közbigyó Projektet. Negyedik osztályosai az alábbi projekteket készítették el: Óriás Activity, Egy kisváros élete Terepasztal rövidfilm, Mentorház, Hörcsöglabirintus, Kétszintes virágállvány, Autóverseny.

A 2019/2020. tanévben pedig kísérletképpen, az iskolai életbe éppen csak belecsöppenő első osztályosokkal valósították meg mentorszülők támogatásával a projektelést, a maguk örömére.

Az elkészült projektek: Mágneses csocsóasztal, Gyümölcsállatkert, Egy koktél Dubaiban, Felmosó készítése és alkalmazásának bemutatása, Karton Minecraft.

Külön érdekesség, hogy az egyik negyedikes projektnek EGY NYOLCADIKOS VOLT A MENTORA, az elsősök mellé pedig beszegődött egy szülő mellé TÁRSMENTORNAK egy másik TAVALYI NEGYEDIK OSZTÁLYOS közbigyózó. Mi is szívből ajánljuk ezt a modellt!

Fogadd szeretettel Kenderesi Ildikó osztályfőnök beszámolóját, a pedagógus szemszögéből. Ildikó elérhetőségeit privátban megadjuk, ha további személyes tapasztalatokról szívesen beszélgetnél vele.

“Tavaly bukkantam rá a Közbigyó Projektre. Rögtön éreztem, hogy nagyon nekem találták ki, hogy azonosulni tudok a célkitűzéseivel és ki akarom próbálni. A XXI. században szükséges kompetenciák: együttműködés, tervezés, ötletelés, újratervezés – remekül fejleszthetők ezzel a módszerrel.

Ezek közül a kompetenciák közül én kiemeltem fontosnak tartom az újratervezést. A gyerekeket is próbáltam erre felkészíteni, hogy ez törvényszerűen be fog következni, illetve a mentorokat is arra bíztatni, hogy bár nem könnyű, de hagyni kell a gyerekeket akár zsákutcába is belefutni. Nagyon fontos, hogy megtapasztalják az ebből fakadó frusztrációt, illetve azt is, hogy képesek túljutni a nehézségeken és végül sikerre vinni az ötletüket.

Mentorjaim elmondása szerint ezt a mai rohanó világban különösen nehéz volt hagyni, de mindenképp érdemes. Nagyon jól fejleszthető a gyerekek kudarctűrő képessége, az önbizalma, az együttműködési képessége, a pszichés rugalmassága. Ezekre a készségekre nagyon nagy szükség van az életünk számos területén.

A gyerekeket nagyon könnyen és gyorsan rá tudtam hangolni, mint a két alkalommal a Közbigyóra. Elmeséltem nekik, hogy ez miről szól, hogy bármit alkothatnak, amit csak szeretnének, illetve motivációnak megmutattam más gyerekek munkáit. Nagyon lelkesek voltak. Azonnal csapatokba rendezték magukat és elkezdődött az ötletelés.

A szülőket is könnyű volt lelkesíteni. Hamar jelentkeztek mentorálásra is.

Mind a két alkalommal volt egy-egy testvér mentorom. Tavaly egy nyolcadikos volt tanítványom vette kézbe az egyik csapatot. Idén pedig egy tavaly még negyedikes Közbigyózó, idén már ötödikes nagytestvér csatlakozott egy felnőtt mellé, társmentornak. A testvér mentorok is nagyon élvezték a feladatot. Szerették magukat kipróbálni „felnőtt szerepben”. A nyolcadikos mentor a felvételi beszélgetésre is elvitte a tőlem kapott oklevelét.

Mind a két alkalommal kb. 4 hét állt rendelkezésre az iskolai ötleteléstől a bemutatóig. Szerintem ez optimális. Bár volt, aki az utolsó pillanatban lett kész, de ez nem az idő szűkösségen múlott. Az időmenedzsmentet is tanulni kell. Minden héten rákérdeztem az iskolában valamelyik tanórán, melyik projekt, hogy áll. Történt-e valami előrelépés. Ez segített a motiváció fenntartásában, hisz volt visszacsatolás az eddigiekre, illetve hallhatták, hogy a többi csapat is munkálkodik gőzerővel.

Az elkészült munkákat az osztály tanulói egymás, a szüleik és a csapatok mentorai előtt mutatták be. A bemutató fontos része a kész projekt bemutatása mellett, annak ismertetése, hogyan zajlott az ötletelés folyamata, a tervezés lépcsőinek elmesélése, a nehézségek vázolása, azoknak a leküzdése, és az újra tervezések. Azt kértem, hogy a bemutatóra is készüljenek fel. Osszák fel ki, mit fog elmesélni a projektből és jusson mindenki szóhoz! A negyedikeseknek ez nagyon gördülékenyen ment. Az elsősöknél még jellemzőbb volt, hogy egy-két tanuló ragadta magához a szót és mesélte el a tervezéstől a megvalósításig az egész folyamatot. Mind a két bemutatón kérdésekkel segítettem a történetmesélést. Sőt, a gyerekek egymástól is kérdezhettek. Így nagyon élővé vált az egész beszámoló. A bemutató végén a mentorok is értékelték a csapatuk munkáját. A mentorokat és engem, a tanító nénit is közelebb hozta ez a feladat, hiszen a mentorálás nagyon hasonlít a tanítás bizonyos aspektusaihoz. A remek hangulatú bemutató után éreztük, hogy ezt a tantestületnek is látnia kell. Tavaly egy nevelési értekezlet keretein belül pár csapatot megkértünk, hogy jöjjön el és mutassák be itt is a projektjüket.

A Budakalászi Televízió is készített erről egy riportot. Itt megtekinthető: (14.perc 27 másodperctől) https://www.youtube.com/watch?v=rRu564upLXk&fbclid=IwAR3qUIHlp73EraTCHF9gwWC9jcC7BItv5c82IZIeYmhfVPFfodJYGHF1M7o

A tavalyi projektek a negyedikesekkel:

Óriás Activity: https://www.facebook.com/ildiko.kenderesi/posts/2657424664273934

Terepasztal rövidfilm: https://www.facebook.com/ildiko.kenderesi/posts/2657429797606754

Mentorház: https://www.facebook.com/ildiko.kenderesi/posts/2657429797606754

Hörcsöglabirintus: https://www.facebook.com/ildiko.kenderesi/posts/2657429797606754

Kétszintes virágállvány: https://www.facebook.com/ildiko.kenderesi/posts/2657429797606754

Autóverseny: https://www.facebook.com/ildiko.kenderesi/posts/2657429797606754

Az idei projektek az elsősökkel: Mágneses csocsóasztal, Gyümölcsállatkert, Egy koktél Dubaiban, Felmosó készítése és alkalmazásának bemutatása, Karton Minecraft.

Két szülői/ mentor visszajelzés:

„Utólag meglepett, hogy Ildi ilyen mélyen hitt abban, amit csináltak. Szóval szerintem nagyon hasznos ez a projekt még akkor is, ha nem a jövő feltalálóit képezzük, hanem “csak” olyan embereket, akik nagyon hisznek magukban és az eredményeikben.”

Szülői / mentor visszajelzés az ötödikes társmentorról:

„nagyon ügyesen mentorálta és terelgette a kicsiket. Vigyázott arra, hogy mindenki véleménye érvényesüljön. Nagyon élvezték a közös munkát és még utána mindenki maradt játszani is egy kicsit. Mi is igazán jól szórakoztunk, szóval köszönjük az ötletet.”

Nagy örömmel vennénk más közbigyózó pedagógusok visszajelzéseit, személyes beszámolóit is! (https://www.kozbigyo.hu/kapcsolat/) Ha pedig kedvet kaptál te is, hogy iskoládban kipróbáljátok a Közbigyót, ezen az oldalon segítünk lépésről lépésre a megvalósításban: https://www.kozbigyo.hu/indits-kozbigyo-projektet/


Ha tetszett, ne felejtsd el megosztani a Facebook-on! Köszi!


Kedves Közbigyósok!

Mint minden júniusban, idén is szeretettel várunk titeket egy kellemes játékos délutánra.

Beszélgessünk, játsszunk végre egy jót! Örüljünk egymásnak, ünnepeljük meg idén is, hogy Közbigyósnak lenni jó!

Amit mi hozunk, az a jókedv, a játék és egy finom ebéd. Kérjük, hogy hozzatok magatokkal pokrócot, amire leülhettek és azt a fantasztikus energiát, ami a projektjeiteket jellemezte

Találkozzunk június 4-én a Sas utcai játszótéren a tűzrakó helyeknél.

Részletek az esemény adatlapján:
https://www.facebook.com/events/140578731439774